Selectează o Pagină

Am povestit, într-o postare anterioară, cum m-am trezit freelancer și cu ce dificultăți ne-am confruntat eu și alți 6 freelanceri la început de drum. Fiecare a scris de ce s-a lovit și a dat câteva sfaturi în ideea de a-i ajuta pe cei care abia acum renunță la un job full time și își iau cariera în mâini.

Acum treaba cu sfaturile stă în felul următor: le urmezi sau nu, apoi ți se potrivesc sau nu. Ținând cont de asta, am rugat alți 7 freelanceri și antreprenori să-mi dea câteva secrete, trucuri, orice a funcționat pentru ei, în ideea că poate li se potrivesc și altora. Unele pot fi de time management, de relaționare cu oamenii din jur, de căutare a clienților, de echilibrare cu sine. Orice i-a ajutat pe ei.

Pe mine mă ajută următoarele:

* să am un progam cât de cât stabil de trezit și de culcat în zilele de lucru. Mă trezesc la 7, 7:15 și mă culc la 23:30, 23:45.

*de curând am observat că mi-e foarte util să port ceas la mână cât sunt trează, pentru că altfel mă pierd foarte ușor în tot felul de activități care altfel ar ocupa mult mai puțin timp.

*îmi fac un to do list seara, cu tot felul de lucruri pe care le am de făcut a doua zi, apoi aleg cele mai importante 3 task-uri din toate cele enumerate. Listele mi le scriu într-un carnețel, ca să nu le pierd prin casă și, mai ales, ca să verific din când în când ce n-am dus la bun sfârșit și de ce (de multe ori îmi propun să fac prea multe într-o zi).

*la asta o să râzi, dar pe mine mă ajută super tare: îmi scriu un calendar de mână pe luna respectivă. Da, am încercat și Google Calendar, dar creierul meu procesează altfel informația când scriu cu mână mea: „Uite, Oana, luna asta are 30 de zile. Ce-ai de gând să faci cu ele?”. Apoi, pe parcurs ce îmi stabilesc lucruri, mi le notez acolo. Țin mereu foaia pe birou, la vedere. Dezavantajul este că dacă cineva vrea să stabilim o întâlnire sau să mă invite la un eveniment, trebuie să ajung acasă ca să-mi pot verifica „agenda”.

Să nu mă înțelegi greșit, nu sunt deloc împotriva tehnologiei. Ca dovadă, am câteva aplicații pe care le folosesc regulat (pe unele zilnic) și pe care le recomand:

  • „I can’t wake up!” – chiar așa se cheamă, nu fac mișto. E o alarmă care n-o să se oprească decât dacă rezolvi un fel de puzzle, ții minte în ce ordine apar niște căsuțe, scrii niște litere pe care ți le generează ea sau chiar rezolvi calcule simple de matematică. Scopul aplicației nu este să te scoată din sărite dimineața, că nu reușești să rezolvi nu știu ce ecuație, ci să-ți activeze creierul. În 95% din situații nu mai pot să adorm la loc nici dacă îmi doresc foarte tare asta. Alea 5% sunt pentru când sunt franjuri de obosită.

 

  • „Fabulous” este o aplicație în care îți treci lucrurile care sunt ai vrea să fie zilnic în programul tău: să ieși cu cățelul la o anumită oră, să meditezi 5 minute, să citești 30 de minute. Orice. Aplicația îți dă câte un reminder când ar trebui să începi ritualurile de dimineața, prânz și seara, primești câte o provocare de 3 zile din când în când, ba chiar și mailuri în care ei te ajută să identifici problema când, de exemplu, sari peste lucrul la un proiect secret mai multe zile la rând. Poate că nu mai crezi în proiectul ăla sau poate e vreo teamă ascunsă, îți zic ei în scrisoarea pe care ți-o adresează.

 

  • „StayFocusd” este o extensie pentru Google Chrome prin care îmi lecuiesc pofta de a căsca aiurea gura pe Facebook. Îți stabilești câte minute îți permiți să stai pe un anumit site, iar când minutele s-au scurs, extensia îți blochează automat site-ul.

 

  • „Stop, Breath and Think” este arma mea secretă care îmi ghidează meditațiile. Poți să alegi o meditație dintr-o listă, cum ar fi Mindful Breathing, Body Scan, Be Present sau Relax, Ground and Clear, și o voce îți zice cum să respiri și ce să-ți imaginezi. Mai este o variantă, pe care eu o folosesc cel mai des: îți alegi dintr-o listă cum te simți, atât din punct de vedere fizic, cât și emoțional, și aplicația îți sugerează câteva meditații din care să alegi.

Las mai jos și sfaturile pe care 7 freelanceri și antreprenori le au pentru cei aflați la început de drum. Ca și data trecută, te avertizez că e un text lung, dar fiecare să ia ce crede că i se potrivește.

*  *  *

Sabin Cioflec – pokerexploits.com

*Progresul se vede doar dacă eşti serios şi consistent în munca ta. Sacrifici puţin – câştigi puţin, sacrifici mult – câştigi mult. Ai grijă să fie un echilibru între azi şi mâine. Sunt zile în care vrei să simţi că trăieşti şi sunt zile în care munceşti pentru eul tău viitor. Vezi să nu cazi în extreme.

* Fundaţia unei vieţi fericite este o combinaţie între sănătate, familie/prieteni şi dezvoltare personală care poate lua forme diferite.

* Spune-mi cum îţi petreci timpul şi pe ce cheltui banii şi o să îţi spun cum va fi viaţa ta.

* Fă-ţi un program stabil de somn, vei avea mai multă energie şi chef de viaţă

* Ai grijă ce mănânci, acelaşi lucru ca mai sus, grăsimile sănătoase sunt foarte importante pentru sănătatea mintală.

* Dacă nu ieşi din zona de confort relativ des înseamnă că nu îţi vei atinge potenţialul niciodată.

 

Lina Toma – linatoma.com

O idee care m-a influenţat profund a fost cea a lui Robin Sharma legată de trezitul la 5 dimineaţa. Cu toate că nu o fac mereu, de câte ori reuşesc să mă trezesc la ora aceasta simt că sunt mult mai productivă şi mă bucur de o claritate superioară decât cea pe care o exprimentez în restul zilei. La nivel psihologic, bănuiesc că mă motivează să ştiu că sunt în picioare înaintea celorlalţi.

Cred că este foarte important să îţi setezi, în fiecare zi, obiectivele pentru ziua respectivă. La fel de important este să-ţi faci un program de 5-6 ore de lucru creativ pe care să-l respecţi (lucru creativ în cazul meu înseamnă să mă documentez, să citesc, să strâng informaţie pentru articole sau cursuri, dar să şi scriu, să structurez). O unealtă foarte interesantă pe care o folosesc şi care mă ajută enorm este ”Jurnalul Generalului”, creat de Daniel Zărnescu.

Alte două persoane care m-au influenţat foarte mult în felul în care relaţionez cu oamenii (şi posibili clienţi) sunt Simon Sinek şi Seth Godin. Ambii vorbesc despre nevoia de a face un marketing etic prin care tu oferi lucruri care aduc valoare şi îi laşi pe oameni să decidă dacă vor să lucreze cu tine sau nu. Este o abordare care mă face să lucrez cu drag şi să fiu întotdeauna în contact cu valorile mele.

 

Mirela Tudorache-Şecan – UPS Media Project

 

  1. Fugi cât poţi de clienţii nehotărâţi, care au personalitate derutantă sau care sunt 7 asociaţi… Vei petrece mult timp încercând să-i convingi până şi de lucruri basic. Prea multe păreri. Prea multe aprobări. Mai bine mai caută.
  2. Asumă-ţi perioade fără venituri. Oscilează lunile cu activitate, plăţile clienţilor nu vor fi ca ceasul, iar proiectele nu sunt niciodată liniare. Iar tu trebuie să supravieţuieşti.
  3. Nu accepta întârzieri la plată. E un lucru pe care eu insist maxim încă de la bun început, pentru că o dată întârziată o plată… vor întârzia şi altele.
  4. Este fundamental să cunoşti clientul. Produsele, serviciile, tot ce e legat de el. Nu poţi construi nimic dacă nu îl studiezi. Ce a făcut, ce n-a făcut, pe ce piaţă este, ce concurenţă are etc. TOT.
  5. Fă-ţi un plan de bătaie. O strategie. Şi explică-le clienţilor că nu eşti magician. Nu ai o baghetă şi într-o clipită poţi schimba tot ce nu funcţionează la ei, lipsa şi prezenţa lor în piaţă, online şi offline.
  6. Etapizează-ţi activităţile şi încearcă să te ţii de un program. Eu am greşit şi încerc să repar. Eu am lucrat la orice oră, oricând mi se cerea, pentru toată lumea. WRONG! Dacă sună la o oră târzie, nu îi răspunzi (maxim poţi da un sms ca să-ţi spună care era scopul apelului) şi o amâni pentru a două zi, la “program”.
  7. Controlează tot timpul TOT ce ţi-ai propus să faci pentru clienţi. Cum vor reuşi să îţi spună că ei văd lucrurile diferit (toţi cred că se pricep la social media dacă au un cont pe Facebook!) şi te vor convinge să faci ca ei (chiar dacă tu, deep down crezi altceva şi ştii că nu au dreptate, însă ţi-e frică să le spui NU), o vor face permanent. Eu nu am permis niciodată unui client să trecă peste ce-am spus.
  8. Fii mysterious shopper pentru clientul tău! Sau trimite-ţi un prieten de la care să primeşti un feedback complet, astfel însă să înveţi şi să-ţi înveţi clientul ce trebuie îmbunătăţit.
  9. Fii creativ. Maxim de creativ. Nu-ţi crea bariere. De asta ai ales să fii freelancer, nu? Ca să poţi face lucruri pe care la job nu le puteai face.
  10. Fii inovativ. Nu fugi de lucrurile care n-au mai fost încercate de alţii. Chiar dacă adaptezi ceva, tot inovativ trebuie să fii!
  11. Specializează-te constant. Participă la tot felul de evenimente de la care ai ce învaţă. Cunoaşte oameni. Participă la evenimentele concurenţei şi monitorizeaz-o constant.
  12. Depăşeşte-ţi limitele în fiecare zi! Cum? Ţine de fiecare dintre noi.

 

Mălina Chirea –  Institutul pentru Fericire

Antreprenoriatul poate fi haotic, aşa că e importantă disciplina. Am lucrat mult la aspectul ăsta, iată ce mă ajută acum:

*Am oră fixă de venire şi plecare de la birou – trebuie să ajung acasă la fiul şi soţul meu.

*Fac în fiecare dimineaţă yoga şi meditaţie, în timpul cărora îmi setez intenţiile bune pentru ziua ce urmează.

*Caut să îmi odihnesc mintea când nu sunt la birou. Antreprenoriatul cere multă gândire şi, în general, plec zilnic cu o durere de cap.

*Apoi, alt lucru pe care îl fac este să îmi planific ziua combinând timpul dedicat întâlnirilor cu timpul pentru taskuri (altfel pot risca să îmi pun prea multe taskuri în calendar).

*Şi închei ziua cu o carte. Sunt de obicei foarte obosită seara, mai ales că trebuie să îmi adorm băieţelul de un an. Aşa că citesc câteva pagini. Dar fac tot ce pot ca să citesc zilnic.

 

Rodica Obancea – coach acreditat în carieră

 

Eu am avut nevoie de aproximativ 1 an să învăţ cum pot să îmi struturez afacerea, astfel încât să pot trăi din ceea ce fac. Câteva lecţii învăţate în primii ani de activitate:

* am nevoie de un contabil bun, bine plătit, pe care să mă pot baza că ţine în ordine toate documentele. Eu am pierdut multe documente, şi am avut şi multe scăpări de ordin administrativ, datorate faptului că nu ştiam ce înseamnă o bună administrare a afacerii mele. Mi-a luat 3 ani după primul an de funcţionare să ajung la zi, corect, cu situaţia financiară şi plăţile datorate statului.

* am nevoie să ies în piaţă şi să cunosc potenţiali clienţi; am stat foarte mulţi ani în spatele biroului meu, aşteptând să vină clienţii la mine. Motivaţiile mele erau pertinente: nu ştiam prea bine ce vând, cum mă diferenţiez, care sunt onorariile pe care le am şi de ce am aceste onorarii şi nu altele… Eu am avut nevoie de 4-5 ani să înţeleg profesia în care am intrat şi faţă de care am un angajament de învăţare şi perfecţionare continuă. Şi acum, la 9 ani de practică, pot spune că învăţ continuu: cum să abordez clienţi noi, cum să ies în piaţă şi să vorbesc cu impact despre ceea ce fac, cum să închei contracte şi cum să administrez mai bine afacerea. Una dintre lecţiile cele mai importante pentru mine a fost exact cea legată de învăţarea continuă şi relaxarea în această privinţa: în fiecare an învăţ ceva relevant, în fiecare contract şi cu fiecare client sau potenţial client. Am un angajament clar asumat faţă de măiestria personală, iar această aspiraţie mă ajută să trec mai uşor peste eşecuri şi succese.

* am învăţat că am nevoie să fiu deschisă la tot ceea ce vine către mine: parteneri, colaboratori, angajaţi, prieteni …. La început eram destul de închisă şi centrată pe mine şi pe eficientă afacerii. Mi-am dat seama că o astfel de mentalitate nu mă ajută să cresc şi să trec la un nivel superior de business – cu mentalitatea închisă, circumspectă, puteam cel mult să supravieţuiesc ca afacere. Obiectivul meu nu era să supravieţuiesc, ci era şi este în continuare să practic eu ceea ce îi provoc pe alţii: să muncesc inteligent, relaxat, cu rezultate şi impact foarte mare. Iar acest obiectiv este o călătorie pe care am început-o de cel puţin 4 ani şi încă mă bucură şi mă împlineşte.

 

Minea C. Florin – Programator web și public speaker

Time Management

* Dimineaţa, zilnic, scrie-ţi un plan de lucru pe toată ziua respectivă, într-un text document. Îţi ia vreo 10 minute, te salvează de timp pierdut cu lucruri abstracte şi îţi mai taie din motivele de procrastinare. Aşa ai grijă să-ţi valorifici timpul.

* Nu accepta invitaţii la ieşiri doar ca să freci mentă. Când te invită cineva undeva, întreabă-l ce o să fie acolo, cu ce scop. Nu merge tu la toate evenimentele de “dezvoltare personală & stuff” doar ca să zici că te afli în treabă şi alături de oameni. Alege câteva lucruri care te reprezintă şi stai şi fă-le pe alea.

* Când stai la laptop, instalează-ţi o extensie pentru Google Chrome: Website Blocker(beta). Cu extensia asta îţi poţi seta să-ţi blocheze Facebook-ul şi emailul ca să nu mai intri pe ele până ce nu-ţi termini treaba de pe plan. Dacă ai intrat pe Facebook, ai intrat pe teren minat când vorbim de timp pierdut.

* Pe Facebook, dă unfollow la toţi oamenii şi toate paginile. Ai grijă să ai newsfeedul gol sau maxim 3 oameni/pagini pe care le urmăreşti (şi să fie cu folos!). Îţi salvează viaţă!

Relaţionare cu oamenii

* Fii direct cu toată lumea

* Dacă nu-ţi place ceva spune NU, dacă vrei ceva, spune în faţă

* Fii vulnerabil în faţa oamenilor. Dacă încerci să adopţi măşti cum că eşti puternic, eşti un dobitoc şi vei rămâne fără energie. Fii vulnerabil şi asta te va face puternic. Împărtăşeşte lucruri personale cu oamenii chiar şi de la prima interacţiune. Pământul nu se opreşte din rotaţie fiindcă ai mărturisit tu ceva personal din viaţa ta.

* Dacă oamenii te atacă, încearcă să vezi în spatele comportamentului şi cuvintelor lor. Cuprinde-i şi înţelege-i, fiindcă s-ar putea să fie doar ceva de moment.

Clienţi şi vânzare

* Dacă vrei clienţi, ia şi învaţă zilnic câteva ore din cursuri video sau cărţi timp de câteva luni cel puţin.

* Dacă vrei clienţi încearcă să adopţi un mod diferit în care faci o anumită muncă. Pune-ţi amprenta personală în acea muncă, încearcă să aduci pe piaţă ceva diferit într-o muncă pe care poate o oferă mai mulţi.

* Clienţii tăi sunt oameni şi vor să lucreze cu oameni. Clienţii sunt prietenii tăi, cunoaşte-i şi împărtăşeşte lucruri cu ei, nu doar de ce ţine colaborarea voastră profesională. Clienţii vor oameni cu sentimente, nu firme sau angajaţi.

* Dacă eşti bun, te găseşte lumea prin recomandări, fără probleme.

* Nu există lipsă de clienţi, există doar lipsă de valoare la tine.

 

Ştefana Popa – Rahat Bici

Pe mine mă ajută aşa:

* să îmi privesc anul în perioade şi proiecte personale clare, cu tematici şi obiective. Mă ajută să nu las să fugă anul simţind că e mereu la fel

* să îmi monitorizez câştigurile şi să îmi notez reuşitele şi planurile pentru a menţine satisfacţia şi încrederea la cote maxime

* să folosesc Google Calendar – mă ajută MAXIM să îmi ţin creierul liber şi să nu trăiesc cu senzaţia constantă că îmi scapă ceva sau trebuie să ţin minte ceva

* to do lists

* un bun branding care să mă amuze sau să mă entuziasmeze pe mine, nu neapărat pe clienţi. La fel şi cu serviciile, de obicei eu pornesc proiecte care să răspundă la o nevoie de-a mea. Nu mă gândesc ce ar prinde pe piaţă. Faptul că e o nevoie personală face ca proiectul să fie autentic şi să mă împlinească

* combinarea sesiunilor de lucru cu întâlniri cu prieteni sau oameni pe care îi admir

* îmbinarea formarii continue cu demonstrarea abilităţilor

* cărţi, cărţi şi iar cărţi despre care vorbesc non-stop şi la care fac şi recenzii ca să fie mereu un rezumat la care să mă întorc

* acceptarea faptului că în anumite momente ale vieţii profesionale o echipă face foarte mult bine, dar în anumite momente prefer o profesie mai solitară în care sunt singura responsabilă de ceea ce livrez

* cererea de feedback direcţionat prin întrebări clare şi notarea acestui feedback care să ne recomande altora şi care să ne ridice moralul în momentele mai grele.

*  *  *

Dacă ai și alte sfaturi, dacă ții ascuns în mânecă vreun As pe care ești dispus să îl împărtășești cu noi, lasă un comentariu mai jos.

Să îți fie de folos!